O čem si povídáme Sluníčka
TÉMA : ZIMA, ZIMA, ZIMIČKA 20.1.-31.1. 2025
Hlavním záměr: budeme si povídat o zimních radovánkách, proč je dobré chodit ven a sportovat. Budeme si povídat o ochraně zdraví,. Budeme podporovat zájem o učení, kooperativní činnosti, experimentaci, zkoumání vlastností sněhu a ledu. Budeme pozorovat měnící se počasí. Poznávat slova různého významu, rýmy, zdrobněliny. Začneme s určováním hlásky na konci slova. Naučíme se novou taneční hru POTKAL MRAZÍK,
báseń KUPA SNĚHU KLUKY LÁKÁ. Děti se seznámí s novou pohádkou SNĚHURKA a pokusí se ji dramatizovat.
CENTRA AKTIVIT:
MATEMATICKÉ DOVEDNOSTI: Budeme vyhledávat a jmenovat geometrické tvary. Děti si vyzkouší práci s pravítkem.
KNIHY A PÍSMENA: Děti budou skládat děj- časová posloupnost. Jak se staví sněhulák.
GRAFOMOTORIKA: Obloučky- děti spojí obloučky lyžaře.
POKUSY A OBJEVY: Zakreslíme pomocí pravítka vločku, oblepíme ovesnými vločkami.
ATELIÉR: Děti si vystřihnou kluziště, nakreslí bílou pastelkou dráhu a vykreslí postavu na bruslích.
DIVADLO: Děti se seznámí s pohádkou O SNĚHURCE a pokusí se o dramatizaci.
TÉMA: Z POHÁDKY DO POHÁDKY 6.1.- 17.1.2025
Hlavním cílem bude děti seznámit s nejznámějšími pohádkami. Budeme si povídat o pohádkách které děti viděly o vánočních prázdninách a jaká pohádka je jeich nejoblíbenější. Budeme si číst texty pohádek a děti budou podle obrázků doplňovat slova. Budu dětem dávat pohádkové hádanky. V tělocviku si zahrajeme NA KRÁLE a uděláme si KOBLÍŽKOVU CESTU (opičí dráhu). V grafomotorice budou děti dokreslovat obloučky jako perníčky na střeše chaloupky. Naučíme se báseň O KOBLÍŽKOVI.
CENTRA AKTIVIT
Ateliér: Děti si temperami namalují svoji oblíbenou pohádkovou postavu.
Dílna: Děti si ráno složí z novin čepičku pro Večerníčka, kterého si poté v centru dílna dovytvoří.
Dramatizace: Děti zkusí zdramatizovat pohádku O KOBLÍŽKOVI.
Grafomotorika: Děti dokreslí polovinu koblížku.
Knihy a písmena: Děti budou skládat děj pohádky (po sobě jdoucí obrázky známých pohádek).
TÉMA: VÁNOCE PŘICHÁZEJÍ 9.12.-20.12. 2024
Budeme si užívat a připravovat sváteční pohodu, rozvíjet estetické cítění, zdobit stromeček. Seznámíme se s vánočními tradicemi, zvyky, zpívat vánoční písně, koledy a naučíme se báseň O VÁNOCÍCH. Vyrobíme si vánoční svícen, andělíčka z piškotů, vánoční přání.Naučíme se novou píseň ZNÍ TO JAKO V POHÁDCE. Děti si zahrají živý betlém a dozví se něco o narození Jezulátka. Děti budou pomáhat se zdobenímtřídy, vánočního stromečku,poslech vánočních příběhů, pohádek, dopis Ježíškovi.
Děti se dozví něco o obdarování. Vždy to nemusí být hmotný dar. Co si přejeme pod stromečkem? Kimova hra - Co zmizelo pod stromečkem, Hledáme cestu do Betléma, sestavujeme kometu.
ATELIÉR: Děti budou vyrábět andílka z různých materiálů- piškotu, papíru, provázků.
DÍLNA: Budeme vyrábět vánoční svícínky ze sklenic, Děti se naučí dekorovat z kokosu, vloček a provázků.,Dolepí větvičky a mašličku.
KNIHY A PÍSMENA: Budeme spojovat velké vločky a malé. Děti vybarví červenou pastelkou malé a největší modrou pastelkou. Porovnáváme velikosti vloček.
DIVADLO. Děti si budou hrát PŘÍBĚH O narození Ježíška.
DROBNÁ MANIPULACE: Děti si vyrobí přáníčka k Vánocům- naučí se překládat papír na půl, vystřihnou zvoneček, nalepí text básně, nakreslí obrázek s vánoční tematikou.
16. 12. 2024- VÁNOČNÍ NADÍLKA s besídkou ve třídě. Děti si vyzkouší různé tradice a zvaky o Vánocích. Zahrajeme si hru KDE SE SCHOVAL ZLATÝ OŘÍŠEK, ODKUD ZNÍ ZVONEČEK, ULOV SI SVÉHO KAPRA.
TÉMA: ČERTÍ ŠKOLKA 25.11.-6.12.2024
Budeme si s dětmi povídat o svatém Mikuláši, čertovi a andělovi. Celé téma nás bude provázet čertík Růžek, budeme si číst pohádky o špatném chování -PEKELNÉ RŮŽKOVI POHÁDKY, děti budou odpovídat na otázky z pohádek a povedeme diskuzi na téma špatné a dobré chování, jak se umíme poučit z chyb. Budeme si říkat pekelné vtípky a hádanky. Budeme vytvářet protiklady (peklo-nebe...). Naučíme se báseň Čertíček a Mikuláš a píseň ČERTÍ TANEC, který si děti zatancují ve dvojicích.Téma zakončíme ČERTÍ ŠKOLKOU, kde budeme hrát spoustu zábavných her, písní, básní a soutěží. Také nás v MŠ navštíví Mikuláš. S dětmi si uděláme sladké čertí kakové koule, na kterých si pochutnáme.
Centra aktivit:
ATELIÉR: Děti si na předem připravený podklad nakreslí tuší čerta, Mikuláše nebo anděla.
DÍLNA: Děti si dle vlastní fantazie vyrobí čerta nebo čertici.
DRAMATIZACE: V tomto centru si děti zahrajé na ČERTÍ ŠKOLKU. Budou zde skládat slova na tabuli a jiné.
KNIHY A PÍSMENA: Děti budou na pracovním papíře spojovat stíny s věcmi, které se skrývají v Mikulášově tašce.
GRAFOMOTORIKA: Děti pomocí pastelek vytvoří na papír velké "klubíčko", jako hlavu čerta a poté zde dolepí oči a rohy.
TÉMA : ZAMYKÁNÍ LESA 11.11. - 22.11. 2024
Budeme si povídat , jak se příroda připravuje na zimní čas. Děti se dozví zajímavosti ze života zvířat na podzim, stromech, keřícha rostlinách v lese.Poslechneme si zvuky volně žijících zvířátek. Jak se máme chovat v lese, co do lesa patří a co ne.Co je v lese nebezpečné a čím je pro nás významný a užitečný. Seznámime se s pohádkou O líné veverce, Uplakaná muchomůrka _ rozbor pohádky, poučení, jak by děj mohl dopadnout jinak? Děti se naučí novou píseń METLA LIŠKA POKOJÍČEK a báseň MUCHOMŮRKA.
CENTRA AKTIVIT:
KNIHY A PÍSMENA: Děti budou vyhledávat písmenka do slov s tématem lesa.,
ATELIÉR: Děti budou tvořit a kreslit strašáka na poli z podzimních plodů a listí- práce s lepidlem, látkou a přírodninami, technické dovednosti při kresbě tuší.
POKUSY A OBJEVY: Budeme tvořit ježka z brambory a špaget.
DRAMATIZACE: Pokus o dramatizaci pohádky O BUDULÍNKOVI.
GRAFOMOTORIKA: Nejprve obtáhnou prstem a potom spojí linii tužkou- les a houby.
TĚLESNÁ VÝCHOVA: Seznámím děti s novou hrou SOVA LÉTÁ PO LESE, NA HOUBAŘE.
DROBNÁ MANIPULACE: Děti budou modelovat hou by podle skutečnosti-válení, vyvalování koule, placka, vybrat barvy, zachovat tvar.
TÉMA: MOJE TĚLO A ZDRAVÍ 31.10.-8.11.2024
Budeme si s dětmi povídat o našem těle, jaké máme orgány, jak pečujeme o naše tělo, co děláme, abychom byli zdraví. Naučíme se báseň HONIL BACILA BACILA. Zazpíváme si píseň HLAVA, RAMENA, KOLENA, PALCE. Přečteme si pohádku NEMOC a děti budou odpovídat na otázky. Budeme si povídat o tom, jak se mají čistit zuby a děti si to i zkusí na velkém modelu úst. Budeme se učit smysly a chutě na jazyku, které máme.
CENTRA AKTIVIT:
Ateliér: Děti si nakreslí celou postavu sebe na papír A4.
Dramatizace: V dramatizaci děti poskládají velkou kostru člověka z ruliček a přiloží ke dvou zubům zdravé a nezdravé potraviny.
Grafomotorika: V grafomotorice děti dokreslí různé druhy vlasů-kudrnaté, rovné, vlnité.
Dílna: V dílně děti budou skládat kostru a zatloukat hřebíčky do spojů-mohou si poté kostlivce různě upravit dle pohybu, který se jim líbí.
Drobná manipulace: Děti si vymodelují ústa z plastelíny a do těch budou vtlačovat fazole jako zuby.
TÉMA: USPÁVÁNÍ BROUČKŮ 14.10. - 25.10. 2024
Hlavním cílem bude dozvědět se něco o životě hmyzu . Budeme si povídat zajímavosti o broucích, motýlech a hmyzu. Kde žijí, čím se živí, jak se pohybují, proces líhnutí, čím jsou užiteční.Využijeme encyklopedie a knihy o zvířatech, Ferda mravenec, Příběhy včelích medvídků,Brouk Pytlík, DRAMATIZACE:.Děti se pokusí o dramatizaci pohádky Pod hříbkem.
DÍLNA: Děti budou modelovat hlemýždě , ulitu vyberou z kaštanů.
ATELIÉR: Děti vystřihnou tělo a křídla motýla. Potom budou válečkem frotážovat na papře okolí.
DROBNÁ MANIPULACE: děti skládaly z mozaiky hmyz a brouky.
GRAFOMOTORIKA: Starší děti obtahovaly let včelek, mladší děti hledaly a zaznamenávaly cestu pavouka k síti.
POBYT VENKU: Pozorovali jsme brouky pod lupou, na informačních tabulích kolem školy jsme pojmenovávali hmyz a brouky.
25.10. 2024- Uspávání broučků- Akce pro rodiče s dětmi kolem ZŠ.
TÉMA: PODZIMNÍ ZAHRÁDKA 30.9.-11.10.2024
Hlavním cílem bude seznámit děti se znaky podzimu. Také se naučíme názvy nářadí, s kterým pracujeme na zahrádce, druhy ovoce a zeleniny, budeme si povídat o tom, jak můžeme pomoct mamince a tatínkovi na zahradě apod. Budeme si říkat co se dá z plodů ze zahrady vyrobit. Budu dětem číst hádanky o ovoci a zelenině a děti budou odpovídat. V grafomotorice budou děti dokreslovat tužkou kruhy jako hroznové víno. Zdramatizujeme si pohádku O červené řepě. Děti si v ranních hodinách vytvoří ježka z papíru a dokreslí bodliny tuší. Děti si ve dvojicích zatancují Mazurku na píseň MĚLA BABKA. Naučíme se básničku s pohybem PODZIM.
CENTRA AKTIVIT:
Knihy a písmena: Děti budou na pracovním listu kreslit fixem počet puntíků dle počlu ovoce v zavařovačce, mohou i přiřazovat počet přírodnin.
Grafomototrika: Děti budou pomáhat babičce míchat povidlí -tužkou budou kreslit spirály.
Dramatizace- Děti si zkusí zdramatizovat pohádku O červené řepě.
Ateliér: V ateliéru budou děti pomocí houbičky a temper vytvářet ovoce, které budou chtít.
Kostky: Děti budou podle předlohy skládat obrázky z kaštanů.
TÉMA DŮM:16.9.-27.9. 2024
Hlavním tématem je soužití pod jednou střechou.. Poznáváme kamarády, zaměstnance MŠ, okolí MŠ, Utužujeme pravidla třídy, v centrech, při pobytu venku, v jídelně, v tělocvičně. Budeme posilovat kamarádské vztahy k p. učitelkám, kamarádům. Budeme rozvíjet řečové aktivity při dramatizaci pohádky O SMOLÍČKOVI, opakování básně STOJÍ ,STOJÍ DOMEČEK, Děti si zopakují rytmizaci na ozvučné nástroje, naučí se novou píseń LETÍ MOTÝL NAD ŠKOLKOU. Zopakujeme píseň KAMARÁDSKÁ. Budeme trénovat kalendář počasí a přírody, roli lehátkáře a hospodáře. Začneme pracovat v centrech- samostatná práce, pracovat podle pokynů, pravidel. Umět se sebehodnotit!
Centra aktivit: ATELIÉR: Děti si nakreslí pastelkami členy rodiny do poskládaného domečku z papíru.DÍLNA: Děti si vyrobí domeček- skládání podle pokynů, stříhání po čáře, lepení. KNIHY A PÍSMENA: Děti budou přiřazovat klíče s výřezy k zámkům od domků. DROBNÁ MANIPULACE: Postavíme z lega domečky- práce ve dvojicích, prostorová orientace, manuální zručnost. VELKÉ KOSTKY: Děti si postaví z velkých kostek MŠ-společná práce.
POBYT VENKU:Děti se budou učit správnému postupu při oblékání, dodržování pravidel bezpečnosti , chůzi ve dvojicích. Budeme pozorovat měnící se počasí. Využijeme multifunkční hřiště i lanové centrum.
26. 9. - LOGO DEPISTÁŽ pro nahlášené děti.
TÉME: SLUNCE 2.9.- 13.9.2024
Hlavním cílem tohoto tématu bude pomoct dětem s adaptací na třídu Sluníček. Děti se budou seznamovat s prostředím, budeme se učit hygienické návyky, budeme si s dětmi společně vytvářet pravidla třídy, jak se chovat k hračkám, jak se chovat ke kamarádům, k paní učitelce apod. Naučíme se krátkou říkanku, kterou se každé ráno pozdravíme v kruhu a popřejem si hezký den. Budeme se seznamovat a vytvářet nová kamarádství. V grafomotorice si děti tužkou obkreslí rovné čáry jako paprsky sluníčka. Naučíme se píseň s pohybem Když jsi kamarád. Ukážeme si CENTRA AKTIVIT a jednotlivá centra si pojmenujeme. Děti se budou učit roli "hospodáře" a "lehátkáře". Uděláme si společně kalendář počasí a postupně se budou děti učit pracovat samy či ve dvojicích. Vyrobíme si společně velké slunce a každé z dětí si na mráček nakreslí svou značku. Naučíme se báseň KAMARÁDSKÁ. V ranních hodinách si s dětmi společně vyplníme první list do portfolia.